Meer groente en fruit eten doe je zo ! (eenvoudige tips).

meer groente en fruit

Als het op meer groente en fruit eten aankomt, zijn we ons allemaal bewust van het belang van evenwicht en variatie. Wat velen van ons zich misschien niet bewust zijn, is het feit dat bepaalde voedingsmiddelen meer bevorderlijk zijn voor dat evenwicht dan andere.

Zoals eerder gezegd, zijn niet alle voedingsmiddelen gelijk. Sommige zijn rijker aan vezels en vitaminen, terwijl andere meer vullen. De verhouding tussen verschillende voedingsmiddelen wordt de ‘voedingswaarde’ genoemd.

En omdat je lichaam op bepaalde momenten van de dag specifieke voedingsstoffen nodig heeft (waarom zou je ze niet allemaal binnen handbereik hebben?), moet je elke dag een verscheidenheid aan fruit en groenten eten om ervoor te zorgen dat je lichaam krijgt wat het op een bepaald moment het meest nodig heeft.

Gelukkig zijn er veel manieren waarop je meer porties fruit en groenten in je dagelijkse routine kunt opnemen zonder al te veel moeite te hoeven doen of uren per dag kwijt te zijn aan het plannen van maaltijden en het inkopen van producten.

Hier zijn enkele leuke manieren om meer groenten en fruit te eten die niet lang duren of veel planning vereisen, maar na verloop van tijd wel een aanzienlijk verschil zullen maken:

1. Een ontbijt met groente en fruit voorkomt snacken later.

Een van de makkelijkste manieren om je dag goed te beginnen is met een gezond ontbijt. Maar neem niet zomaar genoegen met een typisch Nederlands ontbijt met twee boterhammen . Probeer eens iets te eten dat rijk is aan fruit en groenten, zoals een smoothie of een fruitsalade.

Dit helpt je om vroeg op de dag te beginnen en voorkomt dat je later gaat snoepen. Je kunt ook meer fruit en groenten verwerken in je tussendoortje halverwege de ochtend. Er zijn op internet genoeg recept ideeen te vinden die passen bij wat jij lekker vindt.

2. Kies voor een gezonde snack in plaats van suiker.

Als je niet van plan bent om alles op te eten, eet het dan niet. Als je trek hebt in een snack of dessert en geen tijd hebt voor een echte maaltijd, wissel je favoriete traktatie dan in voor fruit of groenten.

Bijvoorbeeld, als je meestal een koekje eet voor het eten, wissel het dan om met fruit. Als je na het eten trek hebt in iets zoets, vervang dat dan door wat groenten of salade in plaats van cake.

3. Vervang eens rijst en pasta door een groente variant.

Het plannen van een wekelijks fruit- of groenteplan is een goede manier om ervoor te zorgen dat je elke dag fruit en groenten eet.

Door te plannen (en echt geen ingewikkelde planning) krijg je een goed overzicht van alle groente en fruit die je eet in een week. Je ziet ook gelijk op welke dagen het hier een beetje aan schort. En zo kun je snel aanpassingen doen.

Zo kun je bijvoorbeeld witte rijst vervangen door bloemkoolrijst. Of een gewoon pizzabodem door eentje van paprika’s. Kleine aanpassingen die een groot verschil maken en jij veel meer groente binnen krijgt. En natuurlijk nog heerlijk eet.

Probeer ook zoveel mogelijk lokaal te eten. Daarmee eet je ook gelijk binnen het seizoen. Hierdoor heb je altijd de beste kwaliteit en groente om jouw vitaminen en mineralen op peil te houden of aan te vullen.

Een ander voordeel van met de seizoenen eten is dat het veel goedkoper is.

Bijvoorbeeld, appels zijn meestal vrij goedkoop tijdens de zomermaanden omdat veel mensen ze lekker vinden en ook voor hun gezondheidsvoordelen. Maar zodra het herfst wordt, gaan diezelfde appels in prijs omhoog omdat er tijdens de koudere maanden niet zoveel vraag naar is.

4. Samen eten met vrienden en familie maken van een gezonde maaltijd een feest.

Een van de gemakkelijkste manieren om meer fruit en groenten te eten is door ze tegelijk met uw gezin te eten. Dit helpt bij het creëren van een gezonde gewoonte voor uw hele gezin, wat altijd positief is.

Als je veel onderweg bent, of kleine kinderen hebt, is het ook gemakkelijk om fruit en groenten mee te nemen voor de lunch. Je kind zal waarschijnlijk meer fruit (en groenten) eten als dit als tussendoortje gegeven wordt.

Een andere manier om meer fruit en groenten te eten en toch plezier te hebben? Maak smoothies!

Of je ze nu in individuele bakjes maakt of een blender gebruikt om een grote partij te maken, smoothies helpen je lichaam de voedingsstoffen te geven waar het naar hunkert. Om een paar belangrijke vitaminen te noemen: kalium, ijzer, foliumzuur en vitamine A.

Maar door het kiezen van je groente en fruit voor de smoothie kun je daar zelf een beetje mee spelen. Net waar jouw lichaam het meeste behoefte aan heeft.

5. Eet niet terwijl je TV of films kijkt.

Er is veel eten op TV, en het is vaak te gemakkelijk om naar die eetgelegenheid te gaan telkens als je honger hebt. Waar het op neerkomt is dat je alles moet vermijden wat leidt tot te veel TV-kijken. Maak bijvoorbeeld eens een lekkere wandeling in de avond.

Maar neem ook aandacht voor het eten. Eet niet voor de TV. Op deze manier eet je veel meer en sneller dan dat je eigenlijk nodig hebt.

6. Sla het ontbijt niet over.

De eerste manier om meer fruit en groenten te eten is door ze bij het ontbijt te eten. Maar als je haast hebt, kan het moeilijk zijn om alle boodschappen die je nodig hebt voor het ontbijt in je ochtendroutine te passen.

Waarom vraag je je vrienden niet om wat extra hulp? Je hoeft het niet te laten bij havermout of cornflakes.

Overweeg eens om een aantal van die ontbijtgranen te vervangen door fruit als een snelle en makkelijke manier om meer groenten aan je dieet toe te voegen. Als je bijvoorbeeld net zo van yoghurt en muesli houdt als wij, waarom wissel je dan niet wat van de muesli om met fruit zoals aardbeien, bosbessen, kersen of frambozen?

Als je echt die zoete ochtend kickstart wilt zonder de suiker crash later, probeer dan kiwi’s in plaats van bananen. Kiwi’s zitten vol met vitamine C – waardoor ze goed zijn voor de immuniteit – en ze bevatten ook meer kalium dan bananen!

Kleine stapjes in je voedingspatroon kunnen grote gezondheidsvoordelen hebben. Laat je inspireren.